Kaikki artikelit

Paula Zuccotti tekee tutkimusmatkoja ihmisten arkeen


Teknologian kehitys muuttaa kotien tavaravalikoimaan ja käteinenkin katoaa.


Vielä taannoin suurin osa ihmisistä koski ensimmäiseksi aamulla varmaankin herätyskelloon. Nyt yhä useammat säätävät herätyksen puhelimeensa. ”Minullakin on aamulla ensimmäiseksi kädessä puhelin ja usein myös illalla viimeisenä, mutta joskus sentään kirja”, Paula Zuccotti sanoo.


Päivän mittaan poimimme käsiimme monia esineitä, Zuccottin mukaan keskimäärin 140. Yleensä emme edes ajattele kaikkia tavaroita, joita käytämme. Paula Zuccotti pyysi erilaisia ihmisiä eri puolilta maailmaa ajattelemaan arjen esineitä vuorokauden ajan. Evereything We Touch -projektiaan varten hän haastatteli osallistujia ja kuvasi valikoiman heidän esineistöistään. Kuvista hän julkaisi kirjan, jossa esineet kertovat käyttöjärjestyksessä päivän tarinaa.


”Erojakin on. Tokiolaisen pikkutytön päivään mahtui 220 esinettä. Uteliaat lapset koskettelevat kaikkea ja heillä on paljon leluja. Toisaalta esineet ovat kaikkialla samanlaisia. Taiwanilaisella metsästäjällä oli kiväärejä ja kalaverkkoja, mutta puhelin ja samanlaiset vaatteet kuin kaikilla.”


Toukokuussa Zuccotti vieraili Helsingissä luovan suunnittelun Huiput-festivaalilla. Tänä vuonna sen teemana oli uteliaisuus. Zuccottin hanke sopi teemaan. Muuten ihmisten arjen käyttöesineiden kartoituksella ei tunnu olevan juuri mitään tekemistä designin kanssa. Se mielletään yleensä tekeillä olevien asioiden suunnittelemisena, mutta Zuccottin projekti käsitteli jo valmiita tavaroita.

Paula Zuccotti, valokuva: Jaakko Jylhä / DEED Creative


Paula Zuccotti (s. 1975) on kotoisin Argentiinasta, jossa hän aloitti uransa teollisena muotoilijana. Nykyään hän asuu Lontoossa ja työskentelee eräänlaisen aineettoman suunnittelun parissa. Zuccotti on globaalin kulutuksen asiantuntija. Hän tutkii kuluttajien käyttäytymistä ja ihmisten vuorovaikutusta tuotteiden kanssa. Kotisivuillaan häntä sanotaan trendien ennustajaksi.


”En osaa ennustaa juuri seuraavaa trendiä. Katson menneisyyteen ja selvitän, kuinka asiat ovat muuttuneet. Siitä yritän päätellä, mitä tulevaisuudessa tapahtuu. Koska katson asioita useiden ihmisten kulmasta, osaan ennustaa useita vaihtoehtoja. Usein seuraan pieniä merkkejä. Vuosisadan alussa Britanniassa aloin keskittyä miettimään, miksi ihmiset käyttävät, mitä käyttävät. Minusta tuli se, joka ymmärtää, mitä tavarat merkitsevät käyttäjilleen.”

Kulutuskäyttäytymisen tiedustelupalvelua

Zuccotti on saanut isoja asiakkaita, muun muassa Googlen, Niken, Ikean, Starbucksin, Hyundain ja Nokian. Kulutuskäyttäytymisen tulkitsijana hänestä on tullut yksi huipuista ja uranuurtajista.


”Minun työni on tiedustelua, ei konkreettista suunnittelua. Tutkin ihmisiä ja heidän arkeaan. On tämä aika uutta. Juuri kukaan ei tee samaa. Esimerkiksi autovalmistaja voi suunnitella auton ohella kokemuksen, kun tiedetään, miltä tuntuu ajaa urheiluautoa. Jos työskentelen Nikelle, haastattelen ihmisiä, jotka käyttävät Niken kenkiä. Googlelle tutkin, mikä muuttuu ihmisten hauissa. Sitä varten seuraan vaikka toimittajien ja vintage-kauppiaiden hakuja tai katson, kuinka taitelijat etsivät inspiraatiota.”


Valokuvakirja ja arkiesineiden tutkimus on harrastus, jota Zuccotti puuhaa omalla kustannuksellaan. Se antaa taustaa hänen työlleen.


”Aloitin vuonna 2013, kun huomasin, että teknologia muuttui ja muutti ihmisten koteja. Vanhoja asioita katosi, kuten dvd:t ja cd:t. Se muutti fyysistä jalanjälkeämme. Tajusin, että paljon jää huomaamatta, jos asioita katsoo vain teollisuuden ja tuotannon näkökulmasta.”


Zuccotti on tullut luoneeksi hankkeessaan nykyajan aikakapselin, johon vertaamalla hän voi huomata muutokset sitä mukaa kun niitä tulee. Hankkeeseen osallistuville Zuccotti painottaa rehellisyyden merkitystä. Häntä ei haittaa, jos joku valitsee kuvaan puhtaan teepaidan likaisen sijaan. Mutta isoja valheita hän ei haluaisi mukaan ja arvelee oppineensa erottamaan ne.


”Olisin voinut kysyä ihmisten suosikkiesineitä, mutta halusin mukaan tavarat, joista ei yleensä puhuta. Monista emme ole edes tietoisia. Jotkut yllättyivät, kun huomasivat, mitä kaikkea tarvitaan, kun vie koiran ulos. Ihmiset olivat avomielisiä. Kuvissa on muun muassa seksileluja ja mielenterveyslääkkeitä.”


Maailma siirtyy verkkoon


Autot ja sohvat eivät mahtuneet kuviin, joten ne jäivät pois. Zuccotti karsi myös esimerkiksi turhan ilmeiset valokatkaisijat. Kuvat heijastavat ihmisten persoonallisuutta, vaikka he eivät niissä näy. Monilla on mukana paljon luksustuotteita. Zuccotti yllättyi, kuinka ihmisten kulutuskäyttäytyminen ei ole johdonmukaista. Eräs nainen pukeutui vain kalliisiin merkkivaatteisiin ja eräällä miehellä oli iso kokoelma huippukelloja, mutta molemmat söivät halpaa roskaruokaa.


Paula Zuccottin kirja keskittyy fyysisiin esineisiin, mutta teknologia muuttaa asioita aineettomiksi. Moni ei enää hanki elokuvia ja levyjä tai kirjojakaan fyysisinä vaan käyttää niitä verkosta bitteinä. Yhä harvempi käy enää pankissakaan. Raha-asiatkin hoidetaan verkossa. Pankki kulkee taskussa puhelimessa. Jopa raha alkaa kadota. Esimerkiksi Ruotsissa käteinen kelpaa enää lähinnä supermarketeissa ja muissa vähittäiskaupoissa.


”Seteleitä on vain vanhimmissa kuvissani. Pandemia edisti käteisen katoamista, kun ihmiset pelkäsivät koskea rahaan. Nyt teen töitä yhtiöille, jotka myyvät teknologiaa pankeille. Ne eivät ole suoraan yhteydessä kuluttajiin, joten tutkin niille, mitä ihmiset odottavat pankkipalveluilta.”


Koronasulut muuttivat myös Zuccottin omaa päivittäistä tavaravalikoimaa. Hän sanoo, että kameroiden tilalle tuli siivousvälineitä ja tavallista useammin punaviiniä. Pandemian aikaan Zuccotti pyysi ihmisiä lähettämään kuvan 15 välttämättömimmästä esineestä. Hän sai tuhat valokuvaa 15 maasta. Niille on omistettu oma verkkosivu.


”Ajattelin, että muille tapahtuu sama kuin minulle. Ne kuvat kertovat ihmisten toiveista ja peloista. Se on käyttäjävetoinen versio kirjahankkeestani.”


Zuccottin työtapaan kuuluvat haastattelut myös kirjahankkeen ulkopuolella. Homma on ihmisläheistä. Toisaalta Zuccotti työskentelee isoille yhtiöille, joille ihmiset ovat vain kuluttajia. Hänen työnsä tarkoitus on valaa bensaa kulutusjuhlan liekkeihin. Ympäristötuhon aikana se on ristiriidassa ekologian kanssa. Ehkä siihenkin puoleen löytyy vielä näkökulmaa. Zuccotti aikoo jatkaa hankettaan Latinalaisen Amerikan alkuperäiskansojen kanssa.


”Heillä on paljon viisautta ja erilainen näkemys tulevaisuudesta”, Paula Zuccotti miettii.

Harri Römpötti

Toimittaja

Harri Römpötti on vapaa toimittaja, joka on erikoistunut sarjakuvaan, elokuvaan ja muuhun kulttuuriin.

Lisää artikkeleita

Katso kaikki