Tietoa alasta

Hinnoittelu

Graafinen suunnittelija ja kuvittaja on oman alansa ammattilainen ja erikoisosaaja, jolla on tekijänoikeus työhönsä. Hän omistaa originaalin eli alkuperäiskappaleen tai/sekä tietokoneella tehdyn tiedoston, johon hänellä on tekijänoikeus. Toimeksiantajalle myydään käyttöoikeus, jonka laajuus määritellään kirjallisesti ennen työn aloittamista.

Graafisen suunnittelijan ja kuvittajan työn hinnoittelu koostuu erilaisista työvaiheista, kuluista ja kustannuksista. Eri työvaiheita ovat graafisen suunnittelun osalta mm. toimeksiantajan kanssa käytävät neuvottelut, matkakulut, konsultointi, aineiston hakeminen ja kokoaminen, digitaalisen materiaalin mm. kuvatiedostojen siirto ja muokkaus, varsinaisten sivujen suunnittelu, korjaukset, printit ja painovalmiin materiaalin lähettäminen.

Kuluja ja kustannuksia ovat mm. työhuone, sähkö- ja puhelinkulut, työvälineet ja kalusteet,  tietokone, oheislaitteet, ohjelmistot, päivitykset, laajakaista, materiaalikulut, työhuoneen pöydät ja tuolit, siivous, lähetti, tietokonehuolto ja ylläpito, ammattilehdet ja kirjallisuus, ennakkoverot, oma koulutus, opintomatkat, lakisääteiset eläkemaksut, vakuutukset, graafisesta suunnittelusta ja sen toteutuksesta alv +24%, josta voi vähentää omien kulujen alv:n.

Edellä mainitut kulut ovat freelancerille suuri erä maksuja, jotka sisältyvät työn hinnoitteluun. Vuositasolla pitää laskea, miten paljon kuluja työ sisältää – ottaen huomioon lomat, koulutuksen ja sairauspäivät. Vuositason summasta lasketaan kuluista koostuva kuukausittainen osuus. Työhön käytettävän tuntimäärän arvioinnin graafinen suunnittelija harkitsee itse. Toimeksiannosta aiheutuvat kustannukset sisällytetään kokonaispalkkioon. Toimeksiantajan peruuttaessa tai keskeyttäessä toimeksiannon freelancer on oikeutettu tehdyn työn ja kulujen korvaukseen. Huomaa, että luova suunnittelu kuuluu myös työaikaan.

Työstä on hyvä tehdä aina kirjallinen tarjous tai sopimus ennen sen aloittamista. Sähköinenkin tarjous on sitova, kun siihen on saatu hyväksyntä toimeksiantajalta.

Grafia selvittää joka toinen vuosi jäsentensä keskuudessa tehtävällä kyselytutkimuksella toimialatietoja, mukaan lukien hinnoittelua. Tutustu uusimpaan toimialatutkimukseen.

Apua hinnoitteluun voit saada myös Free-työn palkkiolaskurista