Kaikki tapahtumat

Nanako Ueda, Nikita Gavrilenko: Poster Fighter

Nanako Uedan (Japani) ja Nikita Gavrilenkon (Kazakstan) julistenäyttely Poster Fighter ottaa vaikutteita keskiaikaisesta aasialaisesta kulttuuriperinnöstä, kuten paimentolais- ja soturikulttuureista sekä taistelulajeista. Julisteet nähdään metaforisina taisteluaseina, joiden avulla käsitellään taiteellisia ja poliittisia teemoja sekä popularisoidaan julisteita mediana.

Kymmenen tuhannen vuoden ajan yksinäiset, sokeat soturit, väsyneinä mutta päättäväisinä, matkaavat halki Yakenoharan, ”palaneen maan”. He ovat yksinäisiä, koska soturin tie on yksinäinen. He ovat sokeita, koska he pyrkivät olemaan puolueettomia ja oikeudenmukaisia. Heidän aseensa kaivertavat kuiskauksia tuhkan peittämään maahan – ei tuhotakseen, vaan suojellakseen niitä, jotka eivät pysty puolustamaan itseään.

Näyttelyssä on esillä seitsemän julistetta – kolme kummaltakin taiteilijalta – sekä yksi yhteistyöteos. Nanako Uedan työt viestivät sanattomasti ja luovat optisia illuusioita käyttämällä tilaa mestarillisesti hyödykseen. Nikita Gavrilenkon töissä yhdistyvät typografia ja valokuvakollaasit. Hänen töissään on usein aggressiivista ilmaisuvoimaa ja jännittyneitä sommitelmia. Näyttely tuo esiin, miten julisteet voivat yhtä aikaa leikata läpi yhteiskunnallisiin ja henkilökohtaisiin ilmiöihin sekä avata katsojalle mahdollisuuden omakohtaiseen tulkintaan. Taiteellisten ja poliittisten teemojen lisäksi näyttely pyrkii popularisoimaan julisteita mediana.

”Uskomme, että julisteet elävät uutta renessanssia ja toimivat tehokkaina aseina suunnittelijan luovassa arsenaalissa. Julisteet ovat usein lähtökohta visuaalisten identiteettien ja muiden graafisten elementtien luomisessa. Muotoilun opiskelijoille julisteet puolestaan tarjoavat tärkeän kokeellisen kankaan. Haluamme, että yleisö kokisi julisteiden ylittävän perinteisen roolinsa kylminä, suoran viestinnän työkaluina, jotka ovat kyllästetty puhtaasti kulutukseen suunnitellulla korporaatio- ja mainosdiskurssilla. Tämän sijaan toivomme, että ne toimivat inspiraation lähteenä, herättäen ajatuksia ja unelmia. Tähän aikaan vuodesta haluamme, että näyttelyn julisteet lämmittävät sinua ja antavat sinulle pienen palan toivoa.”

–Nanako Ueda &; Nikita Gavrilenko

Nanako Ueda ja Nikita Gavrilenko
Nanako Ueda ja Nikita Gavrilenko

Nikita Gavrilenko on Espoossa asuva visuaalinen suunnittelija ja valokuvaaja, joka on kotoisin Astanasta, Kazakstanista. Intohimo taiteeseen ohjasi ilmailutekniikan ja tuotantotalouden parista tulleen tekijän luovalle urapolulle. Tällä hetkellä hän suorittaa visuaalisen viestinnän muotoilun maisterintutkintoa Aalto-yliopistossa.

Freelance-suunnittelijana Gavrilenko on erikoistunut visuaalisiin identiteetteihin, julkaisusuunnitteluun, julisteisiin, animaatioihin ja sosiaalisen median grafiikkaan. Hän tekee usein yhteistyötä taiteilijoiden, kulttuurilaitosten sekä tutkijoiden kanssa. Gavrilenkon julisteet ovat saaneet tunnustusta kansainvälisissä kilpailuissa, ja hän oli ehdolla Young Creatives’ Award -palkinnon saajaksi Vuoden Huipuissa vuonna 2021.

Hänen taiteellinen tyylinsä yhdistää usein käsiteltyjen valokuvien ja grafiikan kollaaseja kokeelliseen typografiaan. Viime aikoina hän on tutkinut kirjasinmuotoilua, animaatiota ja generatiivista suunnittelua laajentaen luovan osaamisensa rajoja.

Nanako Ueda on Espoossa asuva kuvataiteilija, graafinen suunnittelija ja kuvittaja, joka on kotoisin Toyamasta, Japanista. Lahden muotoiluinstituutin vaihtovuoden 2008-2009 jälkeen hän palasi Suomeen vuonna 2023 suorittamaan visuaalisen viestinnän muotoilun maisterin tutkintoa Aalto-yliopistossa. Tätä ennen Nanako työskenteli 11 vuotta suunnitteluasiantuntijana Japanin paikallishallinnossa.

Uedan julisteet ovat keränneet tunnustusta useissa kansainvälisissä kilpailuissa. Muotoilun lisäksi hän tutkii intohimoaan japanilaiseen keittiöön Instagram-projektissaan @ramen_poliisi, joka pääsi Vuoden Huiput 2023 -kilpailun Jokeri-sarjan shortlistalle.

Hänen taiteellinen lähestymistapansa pyrkii ylittämään kielimuurit käyttämällä tarkkanäköistä havainnointia. Ueda on kiinnostunut visuaalisen representaation vastuista, ja hänen tuleva pro gradu -tutkielmansa käsitteleekin latinalaisten merkkien typografiaa ja niiden roolia kulttuuristen stereotypioiden muodostumisessa.

Lisää tapahtumia

Katso kaikki