Vuoden Huiput 2024 -kilpailun palkinnot jaettiin 10.4.2025 järjestetyssä gaalassa. Kilpailun pääpalkinnon eli Grand Prix’n voitti Shaped by Saaristo_logo. Platinahuipun sai luova johtaja Tommi Laiho. Luovan suunnittelun ammattilaiset ovat valinneet 45. kerran kotimaisen markkinointiviestinnän ja muotoilun huiput. Parasta suomalaista luovaa suunnittelua arvioivan kilpailun voittajat julkistettiin Clarion Helsinki Airportissa 10.4.2025 pidetyssä loppuunmyydyssä gaalassa. Kultahuipun voitti kaikkiaan 14 kilpailutyötä ja Hopeahuipulla palkittiin 34 työtä. Lisäksi jaettiin kilpailun Grand Prix, eli pääpalkinto, sekä henkilöpalkintoja ja yksi erikoispalkinto.Kilpailussa palkittujen joukko oli moninainen ja palkittujen töiden takana oli niin yksittäisiä freelance-tekijöitä kuin isompia mainos- tai muotoilutoimistoja. Erityiseen valokeilaan nousi uudehko brändi- ja viestintätoimisto United Imaginations kolmella Kultahuipullaan. Iittalan kohua herättänyt ilmeuudistus palkittiin Kultahuipulla Identiteetti-sarjassa. Lähivuodet ovat olleet haastavia luovan suunnittelun alalle. Kilpailun ylituomarin Eka Ruolan sanoin: “Tämä vuoden Huiput-kattaus osoittaa, että osaamme silloinkin, kun suuntaamme ei ole riittävästi panostettu.” Grand Prix Shaped by Saaristo_logoKilpailun pääpalkinnon Grand Prix’n voittaja on ylituomarin Eka Ruolan Kultahuippujen joukosta valitsema Shaped by Saaristo_logo. Bondin suunnitteleman työn luovaan tiimiin ovat kuuluneet Aleksi Hautamäki, Kasperi Salovaara, Liisa Paasio, Juha-Pekka Laurila, Markus Vainio, Teo Tuominen, Arttu Salovaara ja Väinö Leskinen.Muotoilu-sarjassakin Kultahuipulla palkittua työtä kuvaillaan seuraavasti: ”Rohkea konsepti vakuutti (Muotoilu-sarjan) tuomariston välittömästi. Ihastuimme metodiin, jolla logon kirjaimet on muotoiltu. Brutaaliudessaan tämä työ haastaa perinteisen, harmoniaan ja tasapainoon pyrkivän tavan muotoilla tunnuksia, ja onnistuu luomaan esteettisesti poikkeuksellisen kokonaisuuden. Näin ennakkoluulotonta muotoilua haluamme nähdä lisää.” Eka Ruolan perustelut Grand Prix -valinnalle ovat: “Jokainen luovuuskilpailun tuomaristossa ollut tietää palkitun työn keskeiset kriteerit: erinomainen oivallus loistavasti toteutettuna. Kun jokin itsessään ainutlaatuinen saa moisen kohtelun, ollaan erityisen äärellä. Ja vielä kun muu suunnitteluun osallistunut tekijä on ollut historiallinen geologinen prosessi, mennään jo Grand Prix’n puolelle.” Platinahuippu Tommi LaihoPlatinahuippu on elämäntyöpalkinto alan vaikuttajalle. Tällä kertaa palkinto myönnettiin luovalle johtajalle Tommi Laiholle. Folk Finlandin luovana johtaja ja markkinointialan vaikuttajana tunnettu Laiho on myös kirjailija. Tommi Laiho on pitkän uran tehnyt ja palkittu luova suunnittelija, joka tunnetaan erityisesti Lidln mainonnasta.Ylituomari Eka Ruolan mukaan “tämän vuoden platinistin persoonallisuuden ytimessä loistaa kirkkaana alamme keskeisin tehtävä: ajattelu. Hänellä on kyky paitsi kiteyttää näkyvä mahdollisimman yksinkertaisella ja puhuttelevalla tavalla, myös puhua ja kirjoittaa näkymättömästä oivaltavasti.”Vuoden Asiakashuippu Pekka SoiniVuoden Asiakashuippu on palkinto hyvälle markkinoinnin ja muotoilun ostajalle. Ylituomari Eka Ruolan valinta oli tällä kertaa poikkeuksellisesti postuumisti myönnetty kunnianosoitus yritysjohtaja Pekka Soinille. Pitkään Sanoma Media Finlandin toimitusjohtajana toiminut Soini menehtyi tammikuun puolivälissä.Eka Ruolan mukaan Soinin jälki suomalaiseen markkinointiin jää ikuiseksi. “Kunnioittakaamme hänen muistoaan kysymällä aika ajoin, vaikkapa jännemmän äärellä, mitä Pekka Soini tekisi?”Vuoden Junior Okko KäyhköVuoden Junior -palkinto myönnetään lupaavalle nuorelle suunnittelijalle. Tällä kertaa palkinnon sai liikkuvan kuvan suunnittelija, VFX artisti Okko Käykö. Käyhkön asiakaskuntaa kuuluu musiikkimaailman tähtiä David Guettasta ja The Weekndiin ja brändejä Adidaksesta ja Louis Vuittoniin.Nousevat HuiputVuoden Juniorin valinta on kilpailun vaikeimpia tehtäviä ja tästä syystä tuomaristo koostaa vuosittain Nousevat Huiput -listan. Listalle pääsy on kunniamaininta työstä, joka on tehnyt vaikutuksen laadukkuudellaan tai luovuudellaan. Nousevat Huiput ovat: Aatos Akvilander, Jaanis Hållman, Marié-Grace Iradukunda, Irina Kirvesmäki, Eevi Kolinen, Jassir Kuronen, Salamata Mboup, Tuomas Nurmi, Antoine Paikert ja Emma Tahvanainen.Vuoden Huiput 2024 -vuosikirjaVuoden Huiput -vuosikirja on taltioinut kunkin vuoden parasta muotoilua ja mainontaa yksien kansien väliin aina kilpailun alusta, vuodesta 1980 lähtien. Tämänkertaiseen vuosikirjaan valikoitui kaikkiaan 110 työtä eli noin 15 % kilpailuun lähetetyistä 631:stä työstä. Kirjan ulkoasusuunnittelusta ja koko Vuoden Huiput 2024 -tapahtuman visuaalisesta ilmeestä vastasi tänä vuonna United Imaginations. Vuosikirja ilmestyy Vuoden Huiput -näyttelyn avajaisten yhteydessä 8.5. ja sen voi ostaa Grafian verkkokaupassa: grafia.fi/kauppaVuoden Huiput 2024 -näyttelyVuoden Huiput -näyttely on esillä Luonnoksessa 9.5.–1.6.2025 osoitteessa Uudenmaankatu 13, Helsinki. Näyttelyssä esillä ovat Kultahuiput, Hopeahuiput, erikois- ja henkilöpalkinnot sekä Grand Prix. Näyttelyarkkitehtuurin on suunnitellut Klaus Aalto. Näyttelyn avajaisia vietetään 8.5. klo 17–19, tervetuloa!Luonnos – Grafian luova tilaUudenmaankatu 13, 00100 HelsinkiAvoinna ke–pe 12–17, la–su 12–16. Vapaa pääsy.Katso kaikki palkitut työt täältä