Kaikki ajankohtaiset

Vuoden 2023 luovan suunnittelun huiput on valittu

Vuoden Huiput 2023 -kilpailun palkinnot jaettiin 18.4.2024 gaalassa Tanssin talolla. Kilpailun pääpalkinnon eli Grand Prix’n voitti Pääsylippu Itämereen. Platinahuipun sai graffititaiteilija EGS. 

Luovan suunnittelun ammattilaiset ovat valinneet 44. kerran kotimaisen markkinointiviestinnän ja muotoilun huiput. Parasta suomalaista luovaa suunnittelua arvioivan kilpailun voittajat julkistettiin Tanssin talolla 18.4. pidetyssä gaalassa. Kultahuipun voitti kaikkiaan 14 kilpailutyötä ja Hopeahuipulla palkittiin 40 työtä. Lisäksi jaettiin kilpailun Grand Prix, eli pääpalkinto, sekä henkilöpalkintoja ja yksi erikoispalkinto.

Kilpailussa palkittujen joukko oli monimuotoinen ja sisälsi paljon uusia tulokkaita. Ainoastaan TBWA\Helsinki (Pääsylippu Itämereen ja For MENstruation) sekä Erma&Reinikainen (Musti of Finland) palkittiin kahdella Kultahuipulla.

Grand Prix: Pääsylippu Itämereen

Kilpailun pääpalkinnon Grand Prix’n voittaja on ylituomarin Laura Väinölän Kultahuippujen joukosta valitsema Pääsylippu Itämereen. TBWA\Helsingin suunnitteleman työn luovaan tiimiin ovat kuuluneet mm. Mikko Roininen, Jenni Kanerva, Mikko Kaivo-oja, Heidi Taina ja Umberto Onza.

Kokemuksellisuus-sarjan Kultahuipuillakin palkittu Pääsylippu Itämereen työtä kuvaillaan seuraavasti: ”Joskus todella hyvät ideat ovat sellaisia, että ne saavat ajattelemaan: ’Eikö kukaan ole tätä muka aiemmin keksinyt?’ Tämä oivaltava kampanja osoittaa, kuinka luovilla ratkaisuilla voidaan rakentaa yhteistä parempaa tulevaisuutta. Meitä kaikkia koskettavaa aihetta on lähestytty hyväntuulisesti ja ratkaisukeskeisesti. Ei syyllistäen eikä sormella osoittaen. Yksinkertaisilla oivalluksilla on saatu aikaan tuloksellinen ja helposti lähestyttävä tapa auttaa rakasta mertamme.”

Platinahuippu EGS

Platinahuippu on elämäntyöpalkinto alan vaikuttajalle. Tällä kertaa palkinto myönnettiin graffititaiteilija EGSille. Salamyhkäisen, AD-taustaisen taiteilijan tekemistä leimaa kokeilu, etsiminen riskinotto – ja ahkeruus.

”Ihmettelin, miksi mainosala haluaa palkita yhden heistä, joka jätti oravanpyörän ja lähti tavoittelemaan unelmaansa. Sitten tajusin, että siitähän me kaikki luovat haaveilemme. EGSillä oli rohkeutta tehdä se. Art directorista tuli artisti”, kirjoittaa palkintopuheessaan  EGSin ystävä, AD Tuomas Jääskeläinen.

EGS tunnetaan nykyään myös lasitaiteilijana. ”Lasinpuhaltamisessa lopputulos on aina yllätys, sillä virheet kuuluvat luomisprosessiin. Lasia tehdessä kuka tahansa voi polttaa itsensä samalla tavalla kuin graffitissa joku voi jäädä piikkilanka-aitaan kiinni.” EGSin mukaan molemmissa on pieni vaaran tunne. Parhaat teokset syntyvät silloin, kun kaikki tuntuu menevän pieleen.

Vuoden Asiakashuippu

Vuoden Asiakashuippu on palkinto hyvälle markkinoinnin ja muotoilun ostajalle. Ylituomari Laura Väinölä valitsi Vuoden Asiakashuipuksi Tuli & Savu -lehden Riikka Simpuran ja Atte Koskisen.

”Jos joku asia maailmassa on pysyvää, niin se, että Tuli & Savu -lehti on aina mukana huippukahinoissa. Ollut jo lähes 20 vuotta. Se kertoo siitä, että kyseessä on julkaisu, jota tehdään intohimoisesti ja uutta kokeillen. Runouteen keskittyvän kirjallisuuslehden visuaalisuutta on tehty yhdessä Aalto-yliopiston graafikko-opiskelijoiden kanssa vuodesta 2003. On erittäin ainutlaatuista, että opiskelijoille annetaan työstettäväksi julkaisu, jolla on vakiintunut yleisö ja tilaajakunta, mutta jota saa silti käsitellä omaäänisesti”, Laura Väinölä perustelee valintaansa.

Vuoden Junior

Vuoden Junior -palkinto myönnetään lupaavalle nuorelle suunnittelijalle. Tällä kertaa palkinnon sai Senior Product Designer Jesse Ukkonen (s. 1995). Vuoden Juniorin kanssa työskennelleet kollegat Annukka Alasko ja Liisa Stenberg kuvailevat Ukkosta seuraavasti: ”Jessen vahvuus on aina ollut tietynlainen innokas uteliaisuus, joka yhdistyy nöyryyteen, avoimuuteen, erinomaisiin kommunikaatiotaitoihin ja valtavaan empatiakykyyn. Ne ovat tärkeitä ominaisuuksia digitaalisten palvelujen ja käyttökokemusten suunnittelijalle, jotta hän voi aidosti ymmärtää ja ratkoa käyttäjien ongelmia. Jesse on ehtinyt kerätä portfolioonsa kunnioitettavan rivistön isoja ja alalla tunnustettuja projekteja: VR:n uusien myyntikanavien lanseeraus, Terveystalon digipalvelujen uudistus, Säästöpankin uusi sovellus, K-Ruoka-sovelluksen remontti ja hurja kasvu.”

Nousevat Huiput

Vuoden Juniorin valinta on kilpailun vaikeimpia tehtäviä ja tästä syystä tuomaristo koostaa vuosittain Nousevat Huiput -listan. Listalle pääsy on kunniamaininta työstä, joka on tehnyt vaikutuksen laadukkuudellaan tai luovuudellaan. Nousevat Huiput ovat: Ayan Aden, Mitro Boahene, Sam Gladstone, Toivo Heinimäki, Tiiu Hyyryläinen, Okko Käyhkö, Eino Manner, Helmi Padatsu, Iisa Pappi ja Julia Suvisalmi.

Vuoden Huiput 2023 -vuosikirja

Vuoden Huiput -vuosikirja on taltioinut kunkin vuoden parasta muotoilua ja mainontaa yksien kansien väliin aina kilpailun alusta, vuodesta 1980 lähtien. Tämänkertaiseen vuosikirjaan valikoitui kaikkiaan 105 työtä eli noin 15 % kilpailuun lähetetyistä 687:sta työstä. Kirjan ulkoasusuunnittelusta ja koko Vuoden Huiput -tapahtuman visuaalisesta ilmeestä vastasi tänä vuonna joensuulainen bränditoimisto Fabrik. Vuosikirja ilmestyy Vuoden Huiput -näyttelyn avajaisten yhteydessä 15.5. ja sen voi ostaa Grafian verkkokaupassa: grafia.fi/kauppa

Vuoden Huiput 2023 -näyttely

Vuoden Huiput 2023 -näyttely on esillä Grafian luovassa tilassa Luonnoksessa 16.5.–9.6.2024 osoitteessa Uudenmaankatu 13, Helsinki. Näyttelyssä esillä ovat Kultahuiput, Hopeahuiput, erikois- ja henkilöpalkinnot sekä Grand Prix. Näyttelyarkkitehtuurin on suunnitellut Klaus Aalto. Näyttelyn avajaisia vietetään keskiviikkona 15.5. klo 17–19, tervetuloa!

Luonnos – Grafian luova tila
Uudenmaankatu 13, 00100 Helsinki
Avoinna ke–pe 12–17, la–su 12–16. Vapaa pääsy.


Katso kaikki palkitut työt täältä