16.5.2023 Clarion Hotel Helsingissä järjestettävän luovan suunnittelun huipputapahtuman ennakkoliput ovat myynnissä. Festivaalin pääesiintyjä on suunnittelijaikoni Paula Scher. Huiput Creative Festival tuo Jätkäsaareen joukon luovan suunnittelun kansainvälisiä kärkinimiä. Tapahtuma tarjoaa inspiroivia ideoita ja uusia näkökulmia luovaan suunnitteluun. Puheenvuorojen lisäksi tapahtumassa on runsaasti erilaista luovaa tekemistä työpajojen muodossa. Vuoden 2023 teemana on PLAY. Festivaalin pääesiintyjä on kauan odotettu amerikkalainen Paula Scher, joka joutui viime vuonna perumaan tulonsa koronan aiheuttamien aikataulumuutosten vuoksi. Scher on yksi maailman vaikutusvaltaisimmista suunnittelijoista. Hän on toiminut yhtenä designtoimiston Pentagramin johtajista New Yorkissa vuodesta 1991. Työstään useita palkintoja saanut Scher on suunnitellut visuaalisia identiteettejä, pakkauksia ja julkaisuja laajalle asiakaskunnalle, joihin lukeutuvat mm. Museum of Modern Art, Metropolitan Opera, Tiffany, Citibank ja Microsoft. Paula Scherin töitä löytyy useiden merkittävien museoiden kokoelmista. Scheristä ja hänen työstään tehty jakso löytyy Netflixistä osana Abstract: The Art of Design -dokumenttisarjaa. Brändien identiteetit rakennetaan kestämään aikaa. Suunnittelijan on kuitenkin mahdotonta tietää millaisia muutoksia tulevaisuudessa tapahtuu. Keynote-puheenvuorossaan MY LIFE IN ENVIRONMENTAL GRAPHICS Paula Scher kertoo esimerkkien kautta, kuinka hän siirtyi tilasuunnittelussaan 3D-grafiikkaan. Toinen julkistettu esiintyjä on lontoolainen luova toimisto Studio Nari. Caterina Bianchini ja Joseph Osborne perustivat Studio Narin, koska he halusivat asettaa luovuuden, ihmiset ja leikin toiminnan ytimeen. ”Nimemme (Not Always Right Ideas) toimii iskulauseena puskiessamme ihmisiä ja projekteja odottamattomiin uusiin suuntiin. Yhdessä asiakkaiden kanssa testaamme polkuja, jotka ovat ohjeiden vastaisia ja seikkailunhaluisia.” Narin asiakkaita ovat muun muassa Nike, Apple Music, Charli XCX, Coach, Lil Nas X, YouTube ja Selfridges & Co. Osana festivaalia nähdään taas suosittu PechaKucha-puheosuus. Jokainen tuo näytille 20 kuvaa, joista jokainen on esillä 20 sekuntia. Yhden puheenvuoron kesto on siis aina 6 minuuttia ja 40 sekuntia. Säännöt ovat selkeät ja sisältö usein jotakin täysin odottamatonta. PechaKucha toteutetaan yhteistyössä Helsinki Design Weekin kanssa. Huiput Creative Festivalin sivuille Visuaalisen viestinnän suunnittelijoiden järjestö Grafian vuodesta 1980 järjestämään luovan suunnittelun Vuoden Huiput -kokonaisuuteen kuuluu Vuoden Huiput -kilpailu, palkintogaala, näyttely ja vuosikirja. Huiput Creative Festival on itsenäinen osa Vuoden Huiput -kokonaisuutta. Festivaali järjestetään jo seitsemättä kertaa.