20.5.2025 Clarion Hotel Helsingissä järjestettävän luovan suunnittelun huipputapahtuman koko ohjelma ja aikataulu on julkaistu. Festivaalin pääesiintyjä on luova johtaja Teemu Suviala.Huiput Creative Festival tuo Jätkäsaareen joukon luovan suunnittelun kansainvälisiä kärkinimiä. Tapahtuma tarjoaa inspiroivia ideoita ja uusia näkökulmia luovaan suunnitteluun. Vuoden teemana on CURIOSITY ja festivaalin juontaa Jani Toivola.Festivaalin pääesiintyjä Teemu Suviala on yksi menestyneimmistä suomalaisista luovista suunnittelijoista maailmalla. Suviala toimii taiteen, muotoilun, teknologian ja liiketoiminnan rajapinnassa. Tällä hetkellä Teemu Suviala toimii brändi- ja muotoilutoimisto Landorin globaalina luovana johtajana New Yorkissa. Aiemmin hän johti brändimuotoilua Metassa keskittyen läpimurtoteknologioihin, kuten lisättyyn ja virtuaalitodellisuuteen, immersiivisiin sosiaalisiin alustoihin sekä ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutuksen uuteen aikakauteen. Hän on johtanut luovaa työtä useissa arvostetuissa toimistoissa, kuten Collinsilla, Wolff Olinsilla ja Kokoro & Moilla. Puheenvuorossaan Teemu Suviala tutkii, kuinka post-inhimillisen tulevaisuuden omaksuminen voi sytyttää intohimon, vapauttaa perfektionismista ja inspiroida luomaan merkityksellistä työtä.Tapahtuman toinen keynote-esiintyjä on etnografi Paula Zuccotti. Argentiinalainen Zuccotti on trendien ennustaja, valokuvaaja ja innovaatiokonsultti, joka kehittää tulevaisuuden visioita tuotteille ja palveluille. Hänen asiakkaitaan ovat olleet muun muassa Google, Starbucks, Nike, LG, Microsof ja Ikea. Lontoossa asuva Paula Zuccottin julkaisut Every Thing We Touch ja Future Archeology tutkivat modernia maailmaa antropologian ja taiteen kautta keskittyen omistamiimme esineisiin. Kirjat syntyivät kun Zuccotti matkusti ympäri maailmaa valokuvaten kaiken, mitä ihminen koskettaa yhden päivän aikana aamusta iltaan – lopputuloksenaan eläviä muotokuvia nykyelämästä. Barcelonalainen Verònica Fuerte on Heyn perustaja ja luova johtaja. Hän rikkoo suunnittelun rajoja Heyssä yhdistämällä leikitteleviä elementtejä hienostuneeseen estetiikkaan luoden ajattomia ja kiehtovia visuaalisia tarinoita. Hey on saanut tunnustusta ainutlaatuisesta ja helposti tunnistettavasta tyylistään, jolle ovat ominaisia kirkkaat värit ja rohkeat yhdistelmät. Studio on tehnyt yhteistyötä niin suurten brändien kuin paikallisten yritysten kanssa. Fuerten innovatiivisuus ja vahva visio ovat tuoneet Heylle kansainvälistä arvostusta ja näkyvyyttä näyttelyissä ja designjulkaisuissa. HATO on Lontoossa ja Hongkongissa toimiva designstudio ja kustantamo, jonka perustivat Kenjiro Kirton ja Jackson Lam vuonna 2009. HATO tarjoaa tilan tutkia tuotantoa sekä ideoiden ja sisällön levittämistä yhdessä yhteisön taiteilijoiden ja luovien tekijöiden kanssa. HATO keskittyy tunneyhteyksiin ja ideoihin, jotka tarjoavat brändeille mahdollisuuden aidosti resonoida yleisönsä kanssa. HATO tunnetaan leikkisästä ja edistyksellisestä lähestymistavastaan, joka usein tuo uusia näkökulmia tuttuihin ajattelutapoihin. Festivaaleilla esiintyy HATOn Kenjiro Kirton.Kuvittaja Kelly Anna on Lontoossa asuva taiteilija ja suunnittelija, joka tunnetaan voimakkaista, siluettimaisista hahmoistaan sekä keskittymisestään liikkeeseen, urheiluun ja hyvinvointiin. Viime vuosien aikana Kelly on suunnitellut lenkkareita, maalannut suuria seinämaalauksia, kuratoinut näyttelyitä, koristellut suosikkipopcornisi ja jopa maalannut jalkapallokentän.Peter Biľak on Typotheque-suunnittelustudion sekä Dot Dot Dot ja Works That Work -lehtien perustaja. Hän on myös toinen fonttien suoratoistopalvelun Fontstand.comin perustajista. Peter Biľak opettaa Type & Media -jatkokoulutuksessa Royal Academy of Artissa Haagissa. Biľakin yritys, Typotheque, työskentelee alkuperäiskansojen yhteisöjen kanssa tavoitteenaan säilyttää ja elvyttää uhanalaisia kieliä. Hän puhuu mm. siitä, miten kognitiivinen tutkimus auttaa luomaan inklusiivisempia ja saavutettavampia fontteja.Osana Huiput Creative Festivalia nähdään jälleen Helsinki Design Weekin luotsaama PechaKucha-osuus. Mukana ovat tällä kertaa designer Jesse Ukkonen, joka palkittiin vuosi sitten Vuoden Juniorina Vuoden Huiput 2023 -kilpailussa, Vuoden Graafikko 2025 Päivi Helander, Muumi-yhtiön luova johtaja James Zambra sekä Ayan Aden, joka on Associate Creative Director NORD DDB:llä ja ehtinyt lyhyessä ajassa vakiinnuttaa asemansa yhtenä mainosalan lupaavimmista nuorista luovista. Jokainen tuo näytille 20 kuvaa, joista jokainen on esillä 20 sekuntia. Yhden puheenvuoron kesto on siis aina 6 minuuttia ja 40 sekuntia. Säännöt ovat selkeät ja sisältö usein jotakin täysin odottamatonta.Ohjelmaan kuuluu olennaisena osana kollegojen tapaaminen hauskan tekemisen ohessa. Festareiden oheisohjelmaan kuuluu kaksi työpajaa, Cheer Sticker -tarratyöpaja sekä Nature on a Palette, jossa päästään maalaamaan marjoilla. Visuaalisen viestinnän suunnittelijoiden järjestö Grafian yhdeksättä kertaa järjestämä Huiput Creative Festival pidetään tuttuun tapaan Clarion Helsingissä, Jätkäsaaressa. Tapahtuman aikataulu on julkaistu tapahtumasivuilla.Huiput Creative Festivalin sivuille