4.3.2021 virtuaalisena järjestettävän luovan suunnittelun huipputapahtuman ennakkoliput ovat myynnissä. Vahvistettuja pääesiintyjiä ovat Mirko Borsche, Irma Boom ja The Rodina. Huiput Creative Festival tuo tällä kertaa virtuaalisesti yhteen joukon luovan suunnittelun kansainvälisiä kärkinimiä. Tapahtuma tarjoaa inspiroivia ideoita ja uusia näkökulmia luovaan suunnitteluun. Virtuaaliseen tapahtuman ohjelmaan kuuluu esitysten lisäksi pääesiintyjien vetämät virtuaaliset workshopit. Vuoden 2021 teemana on MUUTOS. Festivaalin pääesiintyjäksi on vahvistettu saksalainen eturivin suunnittelija Mirko Borsche. Bureau Borsche on Mirko Borschen vuonna 2007 Müncheniin perustama suunnittelustudio. Monipuolisuudestaan tunnetun Bureau Borschen työt perustuvat sisältölähtöisen lähestymistapaan, jonka taustalla on ajatus designista oppimisen, ymmärtämisen ja ilon lähteenä. Asiakkaina ovat mm. Balenciaga, Givenchy, Nike ja Supreme. Keynote-puheenvuorossaan Mirko Borsche esittelee läpileikkauksen toimiston tunnetuimmista töistä ja inspiroivimmista projekteista. ”Kirjojen kuningatar”, hollantilainen Irma Boom on suunnitellut 30-vuotisella urallaan jo yli 300 kirjaa. Hänen rohkea ja kokeellinen lähestymistapansa haastaa yleiset käytännöt sekä fyysisen suunnittelun että painetun sisällön suhteen. Boomin tunnetuimpia töitä ovat muun muassa Chanel: Livre D’Artistes, jonka sisältö on toteutettu kohokuvoituna täysin valkoiselle paperille. Valikoima Boomin kirjoja on MoMA:n pysyvässä kokoelmassa. Muutos on tärkeä aihe niin Boomin työssä kuin keskeinen filosofinen kysymys suunnittelutyössä. Irma Boom kertoo tutkimuksestaan Vatikaanin kirjastossa sekä jakaa ajatuksiaan kirjasta ilmiönä. Mitä on muuttunut ja mikä on kirjan tulevaisuus? Tereza Ruller on amsterdamilainen viestintäsuunnittelija, kouluttaja ja toinen The Rodina -studion perustajista. Rullerin työ perustuu kokeiluihin, joissa hän paneutuu performanssitaiteen, leikin ja kumouksellisuuden strategioihin. The Rodina tutkii virtuaalisia ympäristöjä uusien ajatusten ja estetiikan tiloina. Kuinka taiteilijoille perinteisesti myönnetty vapaus ja leikkisyys voidaan tuoda helpommin saavutettaviksi myös laajemmalle yleisölle? Onko mahdollista suunnitella tilanteita tai esineitä, jotka stimuloivat aktiivisuutta ja osallistumista ja johtavat muutokseen katsojassa tai sosiaalisessa kontekstissa? Entä mitä voi olla ”performatiivinen suunnittelu”? Visuaalisen viestinnän suunnittelijoiden järjestö Grafian vuodesta 1980 järjestämään luovan suunnittelun Vuoden Huiput -kokonaisuuteen kuuluu Vuoden Huiput -kilpailu, palkintogaala, näyttely ja vuosikirja. Huiput Creative Festival on itsenäinen osa Vuoden Huiput -kokonaisuutta. Festivaali järjestetään nyt viidettä kertaa. Lue lisää ja hanki liput: Festivaalisivu