Vuoden Huiput -kilpailun pääpalkinnon eli Grand Prix’n sai TBWA:n Helsingin Sanomille suunnittelema Land of Free Press. Ylituomari Päivi Häikiön valitsema työ voitti myös Kultahuippu-palkinnot kahdessa sarjassa. Luovan suunnittelun ammattilaiset ovat valinneet 39. kerran kotimaisen markkinointiviestinnän ja muotoilun kärjen. Vuoden Huiput -gaalassa palkittiin yhteiskunnallisesti merkittäviä, rohkeita ja luovia markkinointi- ja designtekoja. Palkituissa oli kattava joukko erilaisia tekijöitä ja toimistoja, mutta TBWAHelsinki oli toista vuotta peräkkäin voitokkain yksittäinen mainostoimisto. Ylituomari Päivi Häikiön mukaan menestyksen takana on usein yhteistyö: ”Hyvät ideat syntyvät sopivasta suhteesta luovuutta, intuitiota ja innostusta, yhdistettynä hyvään taustatyöhön ja ymmärrykseen asiakkaan tarpeista. Erityisen hyvät ideat syntyvät, jos tekijätiimissä kohtaavat mahdollisimman erilaiset tekijät, joilla on vahva luottamus toisiinsa.” Parasta suomalaista luovaa suunnittelua palkitsevan kilpailun voittajia juhlittiin gaalassa Tapahtumakeskus Telakalla 11.4.2019. Kultahuipun voitti kaikkiaan 15 kilpailutyötä ja Hopeahuipulla palkittiin 46 työtä. Lisäksi jaettiin kilpailun Grand Prix eli pääpalkinto, henkilöpalkintoja ja kolme erikoispalkintoa. Grand Prix Land of Free Press Trumpin ja Putinin huipputapaamiseen ajoitettu Helsingin Sanomien Land of Free Press voitti koko kilpailun pääpalkinnon Grand Prix’n. Kampanjan luovasta suunnittelusta TBWAHelsingillä vastasivat mm. Sami Kelahaara, Jyrki Poutanen ja Erno Reinikainen. ”Älykäs ajatus, nopea ja erinomaisesti ajoitettu toteutus, usko minimalismin ja kiteytetyn sanoman voimaan sekä halu vaikuttaa – siinä tämän kampanjan voittamaton yhdistelmä. Helsingin Sanomat tekee väsymätöntä työtä tämän kompleksisen maailman tilan valottamiseksi, ja tämä medialähtö antoi sille näkyvät puitteet, juuri oikealla hetkellä”, kuvailee voittajan valinnut ylituomari Päivi Häikiö. Platinahuippu Kari Eilola Platinahuippu on elämäntyöpalkinto alan vaikuttajalle. Tällä kertaa palkinto myönnettiin arvostetulle luovalle suunnittelijalle Kari Eilolalle. Copywriter-taustainen luova johtaja Eilola on yksi Bob the Robotin perustajista. ”Kari on harvinaislaatuinen yhdistelmä järjestelmällistä insinööriaivoa ja täydellistä propellipäätä. Hänen käsittelyssään brändit ja yritykset löytävät aidosti uuden ja merkityksellisen kulman itsestään. Karin maailmassa valmisruoka muuttuu Äitien tekemäksi ruoaksi ja Sinä olet digitalisaatio”, kuvailee työtoveri, AD Anu Igoni platinistia. Vuoden Asiakashuippu Suvi Kallio / Flow Festival Vuoden Asiakashuippu on palkinto hyvälle markkinoinnin ja muotoilun ostajalle. ”Suvi Kallion tiimeineen luotsaama Flow itsessään on huippuunsa viety tuote. Flow’n logosta ja typografisesta käsittelystä on tullut klassikko jo eläessään. Se ei ole helppo tai itsestäänselvä festivaali-identiteetti. Onkin vaatinut asiakkaalta vahvaa luottoa suunnittelijoihin ja tyylillisesti korkeaa rimaa ostaa tämä identiteetti. Vuosien varrella Flow on tarjonnut lukemattomille suunnittelijoille, kuvaajille ja luoville mahdollisuuksia toteuttaa itseään festivaalin puitteissa”, Vuoden Asiakashuipun valinnut ylituomari Päivi Häikiö toteaa. Vuoden junior Veli Vuoden junior -palkinto myönnetään lupaavalle nuorelle suunnittelijalle. Tällä kertaa palkinnon sai tuotantoyhtiö ja luova toimisto Veli, jonka muodostavat Juho ja Matti Vesanen, Joni Lindroos ja Jenni Salonen. ”Erinomaisen luovan työn takana on ihannetapauksessa tiimi, jossa taidot täydentävät toisiaan. Ainutlaatuista on myös Velin asenne: älykäs ja kiinnostunut ote maailmaan ja ihmiseen, mutkaton ja kunnioittava suhtautuminen asiakkaisiin ja projekteihin. Ja kaikki tämä niin, että työn tekeminen on myös hauskaa, ja tasa-arvoista”, Päivi Häikiö kuvailee Velin työtapaa. Vuoden Huiput -näyttely Habitaressa Vuoden Huiput 2018 -kilpailussa palkitut työt ovat esillä näyttelyssä, joka on nähtävillä Habitaressa 11.–15.9.2019 Helsingin Messukeskuksessa. Vuoden Huiput -näyttely on toista kertaa esillä Habitare-tapahtuman yhteydessä. Vuoden Huiput -vuosikirja Vuoden 2018 parasta luovaa suunnittelua jälkipolvillekin dokumentoiva Vuoden Huiput -vuosikirja ilmestyy toukokuussa. Kuten Grafian puheenjohtaja Anssi Kähärä asian ilmaisee: ”Vuoden Huiput -vuosikirja on kirjan muotoon kapseloitu ajankuva siitä, mikä oli alallamme tärkeintä, kauneinta, tehokkainta ja mieleenpainuvinta juuri silloin.” Kirjaan valikoitui kaikkiaan 134 työtä eli noin 15 % kilpailuun lähetetyistä lähes 900 työstä. Kirjan graafisesta suunnittelusta ja koko Vuoden Huiput -tapahtuman ilmeestä vastaa suunnittelutoimisto 358. Kilpailun palkitut työt ovat nähtävissä osoitteessa: vuodenhuiput.fi